COAzilla reports

COAzilla home

Report an error or omission regarding the page https://inducks.org.

Before you write a message, please read these guidelines:

Sorry!
Because of spam restrictions, you need an account to send a report.

Log in:
Search reports
26 reports on this page.
order by date of original report | order by date of most recent reply (bugs with replies only)
1  Keffy publication?c=se/KH 146306
Thursday, Apr 4, 2024, 12:14:46 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
En nyöversatt nyupplaga av dessa två böcker utkom 2022 (Kingdom Hearts Vol. 1 och Kingdom Hearts Vol. 2), och denna gång fullföljdes utgivningen i och med att Kingdom Hearts Vol. 3 och Kingdom Hearts Vol. 4 utkom 2023. Jag tänker att dessa bör betraktas som en ny publikation, så om nån skapar det, typ se/KHV, så lägger jag in alla fyra böckerna.
― spe Thursday, Apr 4, 2024, 01:25:03 PM
Finns det någon titel eller liknande som skiljer de olika utgåvorna åt?

I och med att det är en nyöversättning bör den nya utgåvan inte ses som en andra upplaga av den gamla.
― Keffy Thursday, Apr 4, 2024, 01:54:27 PM
Det enda som skiljer titeln på upplagorna åt är att den äldre (översatt av My Bergström) heter ”Kingdom Hearts 1” respektive ”Kingdom Hearts 2”, och den senare (översatt av Bartosch Edström) heter ”Kingdom Hearts Vol. 1” osv på omslag, och "Kingdom Hearts: Volym 1” osv på försättsblad och i innehållsförteckningen.

Förlaget är också det samma även om det genomgånt flera namnbyten i mellantiden (från Egmont Kärnan 2008, till Egmont Comics 2022-2023)
2  Keffy story?c=W WDC  96-17P 111712
Wednesday, Apr 1, 2020, 08:20:37 PM solved by fraply (full view, add comment) maintained by HF
This is an adaption of QMF 10C
― Keffy Wednesday, Apr 1, 2020, 08:21:05 PM
Sorry – QMF 10D
― fraply status changed to solved Thursday, Apr 2, 2020, 09:19:28 AM
3  Keffy coazilla?c=se/FILMTV&url=/publication?c=se%2FFIL... 111617
Sunday, Mar 29, 2020, 02:00:50 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Den här titeln slår lite rekord vad gäller omständighet. Flertalet titlar är inte Disney, och nr 4 och 5/2003, är också ”Disney's pysselvärld” nr 1 och 2/2003. Disney's pysselvärld fortsatte därefter som en fristående titel och alla nummer (inklusive de två ”Film- och tv-klassiker”-utgåvorna) finns upptagna på Inducks här: https://inducks.org/p...=se%2FDIPY

Vad gäller övriga nummer så är samtlig identifierade icke-Disney-relaterade; se seriewikin för en lista: https://seriewikin.se...klassiker. Flertalet av de poster som finns här på Inducks bör alltså tas bort. Jag föreslår att hela denna titel stryks och ersätts med "Film- och tv-klassiker: Monsters, Inc.” med bara dessa två nummer upptagna.
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 02:05:30 PM
oh... obviously I did something wrong in this report. It is refering to the swedish title https://inducks.org/p...e%2FFILMTV and should be handled by the Swedish maintainers
― LPJ Sunday, Mar 29, 2020, 02:25:39 PM
Changed maintainers to SPe,KCr (previously was: FWi)
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 04:15:51 PM
Enligt Seriewikin:


Attention: there are more lines than shown at once in the text area!

Enligt Inducks ska det finnas 6 nummer från 2003 men Seriewikin räknar bara upp 5. I Inducks är nummer 2 undangömt med kommentaren att det inte är Disney-innehåll i numret.

Inducks anger utgivningsdatum från TIDSAM för alla nummer: 1 = 2003-01-03; 2 = 2003-02-13; 3 = 2003-05-15; 4 = 2003-07-15; 5 = 2003-09-23; 6 = 2003-11-18. Det tyder på att alla nummer skulle existera.

Jag undrar vad nummer 6 är för något.
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 04:43:13 PM
Seriewikin listar enbart de titlar man (jag...) lyckats identifiera... Nr 2/2004 och 1/2005 är det mest uppenbara saknade, men det är rimigt att det också finns en 6/2003 (samt fullt möjligt även 5&6/2004 och 3 etc/2005. inte heller uteslutet att det utkom nummer under 2006). Och det är ju helt omöjligt att gissa dess innehåll...

Extra lurigt blir det eftersom att namnet ”film-& tv-klassiker” i fallen Fantastic Four och Spider-Man bara förekommer i maskinskriven text i tidningen, inte alls på omslaget. För att hitta t.ex. nr 6/2003 kan det därmed mycket väl krävas att man går igenom allt som Egmont publicerade under 2003 års två sista månader.... Inklusive, t.ex. målarböcker och sticker-samlingar....
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 06:44:31 PM
I Inducks finns nu följande:


Attention: there are more lines than shown at once in the text area!

Rader som innehåller ^^ är dolda. Endast Monsters, Inc.-numren och numren med okänt innehåll kommer att visas.
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 06:58:17 PM
Här finns ett n:r 6 med titeln Bolibompa avbildat:

http://web.archive.or...g/0656.jpg

Bilden arkiverades 2005-02-21, så är detta nummer 6/2004?

TIDSAM-koden 0656 verkar ha använts för Mega-Pyton innan den började användas för Film- och tv-klassiker.
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 07:38:40 PM
Här är data från http://www.tidsam.se/...prkod=0656 hämtade från web.archive.org. Avser utgivningsdatum och pris för nästkommande nummer.

http://web.archive.or...prkod=0656
"Mega-Pyton": 2001-08-28 / 29 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
http://web.archive.or...prkod=0656
"Mega-Pyton": inget datum, inget pris

http://web.archive.or...prkod=0656
"Film- och tv-klassik": inget datum, inget pris

http://web.archive.or...prkod=0656
http://web.archive.or...prkod=0656
2003-01-03 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
http://web.archive.or...prkod=0656
2003-05-15 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
http://web.archive.or...prkod=0656
2003-09-23 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
2004-02-19 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
2004-06-15 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
2004-10-07 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
2004-12-07 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
2005-02-08 / 39 kr

http://web.archive.or...prkod=0656
http://web.archive.or...prkod=0656
2005-04-12 / 39 kr
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 08:39:16 PM
Jag lägger in följande i Inducks:

Det är mycket troligt att http://web.archive.or...g/0656.jpg avser nummer 6/2004 eftersom omslaget nämner SVT:s adventskalender från det året. Det betyder att det även finns ett femte nummer från det året. Jag lägger in nummer 5 som synligt (eftersom innehållet är okänt) och nummer 6 som dolt, med en kommentar på årtalsraden om vad det är för innehåll.

Från 2005 finns det tre datumangivelser från TIDSAM:s hemsida: 2005-02-08, 2005-04-12 och 2005-06-30. Två av dessa fick jag tag på genom att titta på TIDSAM:s hemsida 2005 och två fick jag tag på genom att idag söka på web.archive.org. Ett av datumen dök upp vid båda tillfällena. Med varannanmånadsutgivning de föregående två åren är en rimlig gissning att dessa avser nummer 1, 2 och 3. Du upptäckte att nummer 2 var med Fantastiska fyran medan nummer 1 och 3 har okänt innehåll. Huruvida det finns ytterligare nummer är okänt. Således lägger jag in nummer 1 och 3 som synliga och nummer 2 som dold, med en kommentar om vad det finns för innehåll.
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 08:56:39 PM
Imponerande arbete! Massa tummar upp från mig!
4  Keffy publication?c=se/MD 111556
Sunday, Mar 29, 2020, 12:42:00 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Det kan vara värt att notera att inga nummer utkom under 2009, och att numren från 2010 utgivningstekniskt var en del av paraplytiteln Min favorit. Jag vet i nuläget inte om nr 2/2010 blev det sista numret, men jag har inte sett någon senare tidning
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 03:45:41 PM
Frågan är om man inte snarare ska skapa titeln "Min favorit" och lägga 2010 års nummer där. "Min favorit" verkar fortfarande ges ut: http://www.tidsam.se/...n-favorit/

Jag hittar varken "Min favorit" eller "Mina Djurvänner" i Seriekatalogen eller på Seriewikin. Jag undrar om det finns fler nummer av "Min favorit" med Disney- eller serieanknytning än de två numren av Mina Djurvänner.

Hur vet du att nummer 1/2010 existerar? Det numret av "Min favorit" kanske handlar om något helt annat?
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 03:49:27 PM
Libris (post 12400670) beskriver "Min favorit" så här:

"Tidskriften Min favorit är en samlingstitel för olika specifika titlar som utkommer, till exempel: Prinsessan Lillifee, Mina djurvänner, My little pony (tom 2015:6, ingår sedan i Kids special), Barbie special, Filly magazin, Littlest pet shop, Doktor McStuffins (kan också ingår i Disney special), Jake och piraterna i landet ingenstans ; Bamse och hans vänner ; Paw patrol, Bayala"

TIDSAM skriver så här:

"Min Favorit har olika teman i varje utgåva, t ex Schleich, Pyjamashjältarna och Julia Stars. Tidningen innehåller bland annat pyssel, bildsaga och målarsidor. I varje nummer medföljer en gåva."

Åtminstone "Mina djurvänner", "Doktor McStuffins" och "Jake och piraterna i landet ingenstans" är Disney-produkter. Jobbigt att de skriver att numren med "Doktor McStuffins" kan ingå i både "Min favorit" och "Disney special".
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 04:10:20 PM
Jag gick igenom Min favorit igår. Eller åtminstone numren från 2015 och framåt. Merparten är inte Disneyrelaterat. Under åren 2015-2020 är endast 2, 5 och 6/2017 (Frost) och 7/2018 (Disney Prinsessor) Disney. Övrigt är annat (My Litte Pony, Paw Patrol, PJMasks mm).

Gällande Mina djurvänner 2010. Jag utgick från att Mina Djurvänner hade en separat numrering inom Min favorit-utgivningen, vilket är rätt vanligt i många av dessa titlar under 2010-talet. Men du har givetvis rätt. Jag vet inte om så är fallet, och då ska vi ju inte heller lägga upp den tidningen. Beklagar att det gick lite fort där

Just numreringen gör att jag personligen inte vill ge mig in i 10-talets aktivitetstidningar i nuläget...Det är en djungel, där många titlar bara är distributionstekniska namn för att förenkla Tidsamdistributionen, och inte förekommer på de trykta tidningarna utöver vid streckkoden (om ens det - i vissa fall har man plastat in tidningar som har eller inte har sålts tidigare och då nämns paraplytiteln bara på omslagsplasten). Titlar flyter in och ut i varandra, byter nam och övergår melllan olika franchiser, vissa franchiser kan komma ut med sitt första nummer i en paraplytitel varefter numreringen forsätter i en annan. Att få rätsida på det kräver i princip direkt tillgång till Egmonts baknummerarkiv (om de ens har nåt för dessa titlar). Och till detta kommer att seriematerialet i tidningarna är mycket begränsat eller i vissa fall obefintligt...

Jag ser absolut en poäng i att försöka reda upp det och få nån struktur i dessa titlar, som ännu saknas på Inducks, men för egen del känner jag att det är högre prioritet att dels strukturera upp de titlar som redan finns här, och dels skapa poster för de renodlade seriepublikationer som jag nämner i rapport 111275, varav jag har majoriteten här hemma och lätt kan få in det i indexet.

(Beklagar förresten om jag öser på för mycket... men det här är ju faktiskt väldigt roligt :) )
― spe Monday, Mar 30, 2020, 02:43:05 PM
Jag tror att det är nummer 2 av "Min favorit". Jag tog bort nummer 1 igen.

Är det några serier i "Min favorit" 2, 5-6/17 eller 7/18? Om det skulle visa sig att numret av "Mina djurvänner" är det enda med Disney-serier, kanske man kan låta numret stå kvar här. Å andra sidan står det i Libris att det finns nummer med "Doktor McStuffins" och "Jake och piraterna i landet ingenstans" och de kanske innehåller serier. Suck.
― Keffy Monday, Mar 30, 2020, 03:00:12 PM
jag har inte kunnat bläddra i de faktiska tidningarna, så har ingen aning om ev. seriematerial... Frosttidningarna är "stickersspecial", men innehåller enligt omslaget även en "saga", och Prinsessor-numret skyltar framför allt med klippdockor, och är ev. samma tidning som i nuläget finns i butik, omplastad som Disney Special 2/2020... för egen del tänker jag som sagt att det bästa är att avvakta med nyare paraplytitlar tills vi kompletterar de titlar som i nuläget redan finns på Inducks, och fokusera på att få in de renodlade seriepublikationer som fortfarande saknas.
Min röst faller m.a.o. på att låta MD 2/2010 stå kvar som den är, avvakta med Min favorit (och andra liknande slaskhinkstitlar som Kids Special, Egmont Junior, Kids Trend, Megapack, Superpack, Egmont Favorit, Presentpåse, Megatrend, Trendspecial osv....). Jag saknar främst posterna för att lägga upp Kalle Ankas bästa, Kalles deckarpocket, Kalle Anka Klassiker, Real Life, och DuckTales-pocketen, vilka känns prioriterade ;P
5  Keffy issue?c=se/BUL2005-YY 111555
Sunday, Mar 29, 2020, 12:25:50 PM solved by SPe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
detta är nr 2005-03
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 02:57:30 PM
Jag har åtgärdat detta och lagt in ytterligare nummer av BUL i Inducks. Titta gärna att allt ser bra ut om några timmar.

I Seriekatalogen (http://seriekatalogen..._lightyear) står det att det kom ut 4 nummer vardera under 2002 och 2003 medan Inducks har 6 nummer från 2002 och 5 från 2003. Underligt. I och med att det i Inducks finns datumangivelser från TIDSAM:s hemsida, antar jag att numren existerar?
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 03:01:49 PM
ja, jag noterade också detta. Underligt, men det har hänt förrut. T.ex. har Seriekatalogen.se en förhållandevis utförlig lista över 2011 år Disney special, men likväl saknas ett par nr som jag vet publicerades (och som jag la in skelett-data på idag).

Har forskat runt lite på Buzz-numren ifråga, men inte fått napp än. Ska dock fortsätta hålla ögonen öppna
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 03:24:01 PM
Ser helt rätt ut med BUL nu. Snyggt :) Alltid tillfredställande när en titel är tillsnyggad. Lite märkligt med de nummer som inte är med i Seriekatalogen, men Tidsam-uppgiften känns tillförlitlig, ock vi kan iaf konstatera att det inte finns fler utgåvir än vad som är listat nu :)
6  uffestak main 111481
Sunday, Mar 29, 2020, 06:50:06 AM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Skulle någon kunna lägga in "Farbror Joakims liv" (2017) och "Farbror Joakims liv: När Yukons hjärtan glimmar och andra äventyr" (2019) i kategorin "Serieböcker"? Notera att "Farbror Joakims Liv" (1997) redan existerar, så frågan är om de två efterfrågade titlarna ovan skall läggas i samma post som den från 1997, eller om de skall ha en egen post eftersom de är att betrakta som en ny serie, eller om böckerna individuellt skall ha egna nya poster, förslag?
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 10:24:46 AM
jag har lagt in skelett-data att fylla på i samma post som boken från -97, så om och när går det igenom med redaktörerna för det svenska innehållet, så kommer du kunna fylla på innehållet :)
7  Keffy publication?c=se/POTC 111479
Sunday, Mar 29, 2020, 12:00:41 AM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Hmm... på svenska har ju Pirates of the Caribbean bara publicerats inom ramen för Walt Disney's pysselmagasin/Disney's pysselvärld/Disney special... Vad syftar den här posten till?
― spe Sunday, Mar 29, 2020, 11:10:07 PM
Det finns en kommentar: [/probably equiv:dk/POTC, fi/POTC and it/POTC]

De italienska och finska tidningarna har samma omslag som DIPY2006-24 (D PRE 13964), så detta kanske är en dubblett?

Jag hittade omslaget här: https://www.tradera.c...0-ny-olast
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 11:21:53 PM
ja, jag är nästintill beredd att ta gift på att ingen fristående PotC-serietidning, eller något album eller seriebok, publicerats på svenska. Däremot, som du säger, i en handfull nummer av WDP/DIPY/DS...
― spe status changed to solved Sunday, Mar 29, 2020, 11:59:38 PM
Bortplockad.
8  Keffy issue?c=se/NPA 1 111461
Saturday, Mar 28, 2020, 06:24:04 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Jag funderar på det här albumet (egentligen skulle jag säga att det rör sig om en tidning, den är häftad och i samma format som tex. KA&Co). Omslaget är från norska Ole Brumm 6/1997, och innehållet är en (översatt) samling av serierna i Ole Brumm 1 & 2/1997.

Grejen är att den här publikationen saknas på både Seriekatalogen.se (som är rätt så tillförlitlig, men långt ifrån felfri) och hos Seriesam (som har fler fel). Seriesam anger dessutom Nalle Puh Special #1 från 1996 (https://inducks.org/i...e%2FNPSB+1 ) som #1 av serietidningen Nalle Puh (https://inducks.org/p...?c=se%2FNP). Detta är definitivt fel. Men var och vad är då NP 1/1998?

Serietidningen Nalle Puh upptog utgivningen efter några års frånvaro just 1998, och jag har aldrig sett debutnumret Nalle Puh 1/1998 varken online eller i verkligheten. Tidningens Libris-post svävar dessutom på målet om det första numret utkom 1997 eller 1998 ( https://libris.kb.se/...56?vw=full )

Och slutligen: Tidningen Nalle Puh är väldigt välnoterad på Inducks för just året 1997. Alla numren fins här. Utom det första numret. Fr.o.m nr 2/1998 är tidningen dock baserad på Ole Brumm, med ett nummers fördröjning (OB 1/98 = NP 2/98 osv)

Summa summarum: Jag är personligen helt övertygad om att detta album/tidning ÄR Nummer debutnumret av nittiotalsinkarnationen av Nalle Puh, utkommet vid årsskiftet 1996/97 (som synes på omslaget är det mycket riktigt numrerat ”Nr. 1”. Kruxet är att jag inte har något konkret bevis för det här, ej heller har jag tidningarna tillhands för att kunna leta upp något som stödjer tesen...

Måhända kan någon undersöka? Eller håller mina argument för att flytta denna tidning till Nalle Puh 1/1998?
― Keffy Saturday, Mar 28, 2020, 06:25:21 PM
Det skulle givetvis stå ”Jag är personligen helt övertygad om att detta album/tidning ÄR Nummer debutnumret av nittiotalsinkarnationen av Nalle Puh, utkommet vid årsskiftet 1997/98”
― Keffy Saturday, Mar 28, 2020, 06:28:22 PM
Åh! Fick just se att Tidsam-ID är samma på den här publikationen och på serietidningen Nalle Puh (0718). Det borde väl avgöra det?
― spe Saturday, Mar 28, 2020, 06:50:42 PM
Det att de har samma TIDSAM-kod visar att de på något sätt hör ihop. Det är dock förvirrande att pris och sidantal avviker från övriga nummer av tidningen.

Jag citerar Libris:

Attention: there are more lines than shown at once in the text area!
Det låter alltså som att Libris anser att tidningen "Nalle Puh" gavs ut från 1997 till 2010 men att det första numret var nummer 1 1998. Här är det något skumt.
― spe Saturday, Mar 28, 2020, 06:56:38 PM
NPSB från 1996 har också TIDSAM-kod 0718.
― Keffy Saturday, Mar 28, 2020, 07:02:19 PM
Jag tolkar det som att det Inducks kallar Nalle Puh-album 1997 var ett provnummer av tidningen, publicerat nån gång 1997/1998, och som sedan övergick i den periodiska, tunnare tidningen.... Men jag får också medge att det att NPS har samma Tidsam-nr gör min argumentation mindre absolut :/

Visst är det du som indexerat dessa NP-tidningar och album från 97-98? Kan inte du kolla i de faktisks publikationerna
9  Keffy issue?c=se/ZO 1981-01 111452
Saturday, Mar 28, 2020, 03:40:02 PM solved by FAa (full view, add comment) maintained by FAa,EBi,OBt
story b is wrong.

All Ian Colbell’s stuff is made for Scandinavia
― spe Saturday, Mar 28, 2020, 05:23:30 PM
I så fall är det nog också fel i det norska indexet:

https://inducks.org/i...FZO1981-01

Jag har tagit bort koden W OS 882-03 från det svenska indexet.
― Keffy Sunday, Mar 29, 2020, 03:26:44 PM
snyggt. då är jag nöjd över hur det här numret är indexerat. Hoppeligen så kan tyskarna såsmåningom hitta nån kod till den avslutande serien också :)
10  Keffy country?c=se 111275
Tuesday, Mar 24, 2020, 11:47:26 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
There are several series missing, which I would be happy to index as soon as the basis is created: (2011)
Magins mästare (2013-2014)
Historiens mästare (pocket book series) (2015)
Kalle Ankas bästa (start 2015)
Skurkar i Ankeborg (2016)
Carl Barks jul (start 2018)
Kalle Ankas klassiker (2019-2020, hardcover book series, not to be confused with magazine Kalle Anka Klassiker)
Kalles deckarpocket (start 2020)

Several oneshots are also missing: Most notable are a handful of hardcover books:
En mystisk melodi (2017)
Mickey's Craziest Adventures (2017)
Familjen Ankas släktkrönika (2019)
Kalle Anka: Vem är vem i Ankeborg? (2020).

All of the are sitting in my bookshelf just waiting for someone to allow me to index them :)

Also notably missing are the Zorro albums released in 1987-1988
― Keffy Tuesday, Mar 24, 2020, 11:57:30 PM
the initial ”2011”, refers to Kalle Ankas Pocket English
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 12:12:46 AM
> Also notably missing are the Zorro albums released in 1987-1988

Innehåller de verkligen några Disney-serier? Det är så förvirrande med Zorro i och med att endast en del av Zorro-serierna är Disney-serier.

Hur förkortar man "Kalle Ankas bästa"? KAB används redan för Kalle Ankas bästisar.

Det är även knepigt att hitta på förkortningar för en del andra saker i din lista. T.ex. finns det redan en CBJUL.
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 12:22:59 AM
Angående Zorro-albumen så har du rätt i tt det finns mkt som inte e Disney. Just dessa två är det dock. Deras finska motsvarigheter är redan här: https://inducks.org/i...RRA1991-01 och https://inducks.org/i...RRA1991-02

KABP för Kalle Ankas Bästa (Pocket)?
CBJULA för Car Barks Jul (-album)?
HMP för Historiens mästare (Pocket)?
MAM för Magins mästare?
ZOA för Zorro (album)?

(beklagar att jag skiftar mellan språken.. kan jag alltid nyttja svenska när det gäller svenska publikationer?)
Resten tror jag ger sig
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 12:42:02 AM
och just det. Även den kortlivade svenska varianten av serietidningen Real Life ( https://inducks.org/p...c=it%2FRLI ) saknas
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 03:10:24 PM
> the initial ”2011”, refers to Kalle Ankas Pocket English

https://inducks.org/p...=se%2FKAPE

Är den alltså på engelska?

> Magins mästare (2013-2014)

Det verkar finnas två olika:

http://seriekatalogen...ns_mastare
http://seriekatalogen...ns_mastare_-_fantasy

> Historiens mästare (pocket book series)

https://inducks.org/p...c=se%2FHIM

Ska den alltså kategoriseras som pocketböcker?
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 03:56:30 PM
Yep. Kalle Ankas Pocket English är på engelska, producerad för att lära läsarna språket. Samproducerades med åtminstone Danmark, Tyskland, Norge och ev. även Finland och Nederländerna. I Sverige avbröts utgivningen efter ett enda nummer, men i flera av de andra länderna pågick den åtminstone några år.

Historiens mästare, Magins mästare, Kalle Ankas Pocket English, Kalle Ankas bästa, Skurkar i Ankeborg, och Kalles deckarpocket är alla pocketserier.

Carl Barks jul är julalbum och album.

Kalle Ankas klassiker och engångsböckerna är serieböcker.

Huruvida man betraktar Magins mästare och Magins mästare Fantasy som en eller två serier är verkligen en smaksak. De följde direkt på varandra (men med ny numrering). Innehållsmässigt är de snarlikt: Den italienska serien Wizards of Mickey/Magins mästare utgör hela innehållet i pocketserien Magins mästare, och hela innehållet i Magins mästare Fantasy nr 4 och 5. Men å andra sidan är de layoutmässigt olika (som syns på Seriekatalogen.se), och det är alltså bara två av sex böcker med titeln Magins mästare Fantasy som innehåller avsnitt av serien Magins mästare/Wizards of Mickey...

Jag lutar nog ändå, nu när jag tänker mer på det, åt att betrakta dem två olika serier. Det är nog så folk kommer att söka efter dem. Men propsar inte på det - det är ju fullt möjligt att klargöra titlarna i Inducksposterna och därmed göra det enkelt sökbart. Oavsett vilken modell vi kör på så kommer det funka bra, och det viktaste är ändå, tänker jag, att böckerna indexeras :)
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 04:36:54 PM
> En mystisk melodi (2017)

https://inducks.org/p...c=se%2FEMM

> Mickey's Craziest Adventures (2017)

https://inducks.org/p...c=se%2FMCA

> Familjen Ankas släktkrönika (2019)

https://inducks.org/p...c=se%2FFAS

> Kalle Anka: Vem är vem i Ankeborg? (2020).

https://inducks.org/p...se%2FKAVVA
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 04:56:09 PM
― Keffy Thursday, Mar 26, 2020, 07:06:20 AM
Hm.. KAP English verkar inte vara öppen för att indexera. Är det medvetet så att jag ska gå via COAzilla, eller kan du ändra så att jag kan göra det själv?
― spe Thursday, Mar 26, 2020, 09:25:56 AM
> Hm.. KAP English verkar inte vara öppen för att indexera. Är det medvetet så att jag ska gå via COAzilla, eller kan du ändra så att jag kan göra det själv?

Kan det vara en bieffekt av att det inte finns något nummer av den i Inducks? Är den enda utgåvan numrerad?
― Keffy Thursday, Mar 26, 2020, 09:37:37 AM
ah, never mind :) det var bara jag som var yr i mössan; det går visst att indexera KAPE. Jag gör det nu
― spe Thursday, Mar 26, 2020, 02:30:39 PM
Angående Zorro, se också denna diskussion från 2007:

https://inducks.org/c...1223376145

Kalle Ankas bästa: Seriekatalogen.se (http://seriekatalogen...nkas_basta) anser att de numrerades 1-4 2016, 5-6 2017, 1-4 2018 och 1-4 2019. Stämmer detta? Ser lite udda ut att först fortsätta numreringen efter årsskiftet men sedan gå över till att börja om från ett vid varje årsskifte, men det hände med Walt Disney's Serier också.

> Skurkar i Ankeborg (2016)

https://inducks.org/p...c=se%2FSIA

> Carl Barks jul (start 2018)

https://inducks.org/p...e%2FCBJULA

> Kalle Ankas klassiker (2019-2020, hardcover book series, not to be confused with magazine Kalle Anka Klassiker)

Är dessa numrerade på något sätt?
― Keffy Thursday, Mar 26, 2020, 02:47:50 PM
Ang. Zorro så har Seriewikin en rätt koncis översikt som jag tror reder ut eventuella frågetecken.

Kalle Ankas bästa är lite av ett trassel, men även här är Seriewikin översiktlig. Notera att 3 & 4 2018 och allt fr.o.m. 3 2019 redan är i Inducks på andra poster och alltså inte bör tas med under Kalle Ankas bästa
― Keffy Thursday, Mar 26, 2020, 03:23:29 PM
Missade frågan om Kalle Anka klassiker. De har löpnummernumrering. 3 böcker utgivna i nuläget, den fjärde är planerad att utkomma om några veckor. Jag tror totalt sex volymer är planerade
― Keffy Saturday, Mar 28, 2020, 11:42:26 AM
Tack för ett sjukt snabbt arbete under den senaste veckan!

Det har blivit en lång och intressant diskussion, så för att underlätta sammanfattar jag de titlar som kvarstår att lägga upp:
*Kalle Ankas bästa (pocketbok med årsnumrering (1-3/2016, 1-3/2017, 1-2 & 5/2018, och 1-2/2019))
*Kalles deckarpocket (pocketbok med löpnumrering. Endast #1 utkommen ännu, i februari i år, och #2 planerad till april)
*Zorro (seriealbum med löpnumrering. #1 (utgiven 1987) och #2 (utgiven 1988))
*Real Life (serietidning numrerad 1-5/2014)
*Kalle Ankas klassiker (serieböcker med löpnumrering, #1-3 utkom under 2019, och ytterligare böcker är planerade för 2020, med #4 ämnad att publiceras i slutet av mars)
*Jubileumshäfte: Snövit och de sju dvärgarna (onumrerad engångstidning från 1987. se https://www.seriesam....msh%E4fte+(1987) )

Sen har vi pocketboken DuckTales #1 från 2017... Den är lite svår att veta hur man ska indexera. DuckTales #2 utkom som Ankeborgs samlarpocket nr 4/2018. Utgivningstekniskt så publicerades DuckTales #1 som nr 6/2017 av Kalle Anka Gigant, men det var i princip enbart en distributionsteknisk lösning. På samma sätt publicerades boken ”11½ platser du måste se!” som Kalle Anka Gigant 5/2017. Jag föreslår därför att DuckTales #1 indexeras som en separat titel, i likhet med ”11½ platser...”.

I och med dessa titlar så skulle den absoluta majoriteten av svenska Disneyseriepublikationer finnas på Inducks (med reservation för reklamtidningar och barn- och pysselmagasin med serieinnehåll, som jag har lite sämre koll på, men som jag ämnar titta närmare på när ovanlistade titlar är klara) Sen finns det såklart också enstaka oindexerade nummer av flera titlar, och flera omslag saknas ännu - men det lär ju fyllas på med tiden :)
11  Keffy issue?c=se/KSL1977 111270
Tuesday, Mar 24, 2020, 09:17:51 PM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
cover id is correct
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 12:37:06 AM
Det står: [idc:but only 1 page?]

Är inte baksidan med?
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 12:39:07 AM
ah! snyggt noterat! jo, det ska vara 2 sidor
― spe status changed to solved Wednesday, Mar 25, 2020, 12:51:35 AM
12  Keffy issue?c=se/DJB 1 111215
Monday, Mar 23, 2020, 10:46:24 PM solved by SPe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Innehållet här gäller alltså DJB 2 (och vice versa)

Omslaget är PMF 19-D, och titeln är bara Djungelboken
Story b är riktigt som det står, men det kan tilläggas att i likhet med de flesta andra svenska reprinter så är W JBTAB 1-04 nedklippt från 64 sidor till 35 sidor
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 12:52:49 AM
Det finns en kommentar i filen:

[/** Jag (PS) har en "Djungelboken" från 1988 som kostar 34.50 och som har det innehåll som DJB 1 har nedan.]

Eftersom "jag" här betyder PS (d.v.s. Per Starbäck) misstänker jag att kommentaren lades dit någon gång kring millennieskiftet, 1998-2002 eller däromkring.

Den utgåva som kostar 34:50 är den som för närvarande kallas för DJB 2, men den verkar alltså ha hetat DJB 1 när kommentaren lades in, så jag misstänker att numren ändrats någon gång.

Om du anser att DJB 1 och DJB 2 ska byta nummer med varandra, undrar jag hur det är med utgivningsåret för de båda. Det står att DJB 1 utkom 1987 medan DJB 2 utkom 1988, d.v.s. DJB 1 verkar vara äldst. Står det fel årtal?

Till vilken av dem hör ISBN-numret?
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 01:05:08 AM
Det tog ett bra tag innan jag fick nån rätsida på det här.. Vilket dessutom gjordes ännu lurigare eftersom att de här två albumen inte är numrerade. Filmalbumet är dessutom i storformat (samma som Kalle Ankas bästisar) medan Mowgli och han vänner är i ”100-sidors” format...

nåväl... om man tänker sig att det album som publicerades först ska vara nummer ett, så är det ”Mowgli och hans vänner...” som är det. Den utkom 1987. Det har SBN 91-7912-054-7 och pris 19:90) och även Libris-länken på https://inducks.org/i...se%2FDJB+1 gäller detta album

Filmalbumet utgavs 1988, har ISBN 91-7912-078-4 och pris 34:50
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 01:10:34 AM
Det tog ett bra tag innan jag fick nån rätsida på det här.. Vilket dessutom gjordes ännu lurigare eftersom att de här två albumen inte är numrerade. Filmalbumet är dessutom i storformat (samma som Kalle Ankas bästisar) medan Mowgli och han vänner är i ”100-sidors” format...

nåväl... om man tänker sig att det album som publicerades först ska vara nummer ett, så är det ”Mowgli och hans vänner...” som är det. Den utkom 1987. Det har SBN 91-7912-054-7 och pris 19:90) och även Libris-länken på https://inducks.org/i...se%2FDJB+1 gäller detta album

Filmalbumet utgavs 1988, har ISBN 91-7912-078-4 och pris 34:50
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 01:25:06 AM
Menar du så här?

Det som för närvarande kallas DJB 1: Pris 34:50 (står 19:90), årtal 1988 (står 1987), ISBN 91-7912-078-4 (står 91-7912-054-7).

Det som för närvarande DJB 2: Pris 19:90 (står 34:50), årtal 1987 (står 1988), ISBN 91-7912-054-7 (står ingenting).

Eller menar du något annat? Det verkar rörigt.
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 01:27:13 AM
korrekt uppfattat :)
― spe Wednesday, Mar 25, 2020, 02:06:55 AM
Jag har ändrat numreringen till DJB 1987 och DJB 1988. Eftersom det verkar vara total förvirring, vill jag ogärna återanvända de gamla numren. Kan du kontrollera att det ser korrekt ut nu?
― Keffy Wednesday, Mar 25, 2020, 05:57:32 AM
Ah! Det ser mycket bra ut! Och årsnumrering är mer överensstämmande med verkligheten.

Inget mer att orda om gällande detta. Skönt att ha fått det korrigerat!
13  Keffy issue?c=se/NP 1998-05 111072
Sunday, Mar 22, 2020, 12:06:43 AM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
story e is pD/WIN 122
― Keffy Sunday, Mar 22, 2020, 12:07:28 AM
i ment to write D/WIN 122
:)
― spe status changed to solved Sunday, Mar 22, 2020, 12:24:44 AM
14  Keffy issue?c=se/KA1969-05 111058
Saturday, Mar 21, 2020, 09:29:37 PM not solvable (spe) (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
[name:-(Humpie)]
― spe Saturday, Mar 21, 2020, 09:50:54 PM
Det står redan [names:-(Humpie)]. Vad menar du?
― Keffy Saturday, Mar 21, 2020, 10:00:08 PM
ah. mitt fel. gick för fort, såg inte att uppgiften redan fanns. sorry. bortse från detta
― spe status changed to not solvable Saturday, Mar 21, 2020, 10:26:32 PM
15  Keffy issue?c=se/KA1975-26 111054
Saturday, Mar 21, 2020, 09:12:41 PM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Paperucchio is cut from I TL 897-B
― spe Saturday, Mar 21, 2020, 09:39:39 PM
Betyder det alltså att de två första rutorna saknas? Vet du om det är mer som saknas?
― Keffy Saturday, Mar 21, 2020, 09:55:01 PM
de flest italienska serier som publicerades i KA (och WDS) på sextio- och sjuttiotalet klipptes. Dels för längden och dels för formatet (flertalet I-serier har ju pocketformat). Det senare gör också att det är svårt att avgöra exakt hur många sidor och rutor som klippts bort - det går inte att bara kolla på antalet sidor - utan man behöver sitta med både det italienska originalet och den skandinaviska redigeringen för attkunna ge ett bra svar. Men åtminstone de första rutorna är väck, ja...
― spe Saturday, Mar 21, 2020, 10:24:32 PM
Man kan ange [cut:12] om det saknas 12 sidor eller [missing:123] om det saknas 123 rutor, men det är förstås omständigt att leta rätt på vad som saknas.

Jag får det till totalt 70 rutor med bilder i originalet. Dessutom finns det två rutor som bara innehåller text: titeln på sid. 1 och en liten ruta med orden "E così... = Och sålunda..." på sid. 5.

Är alla de övriga figurerna (Kalle, Joakim, Oppfinnar-Jocke) med i den svenska utgåvan, eller är det någon mer som saknas?
― Keffy Saturday, Mar 21, 2020, 10:33:19 PM
KA-versionen har 47 rutor (och ingen e così). Kalle och Jocke är med, Joakim saknas (missade det i genomkollen, annars hade jag noterat det). Är det här något som är intressant att notera för samtliga I-serier i KA? Det är ju inte den roligaste delen med att indexera, men jag verkar ha rätt mycket tid, så...
― spe status changed to solved Saturday, Mar 21, 2020, 10:56:48 PM
I och med att vi vet att originalet är 70 rutor och den svenska versionen är 47 rutor, anger jag [missing:23].

Helst ska det anges att serien är förkortad, men jag vet inte om det är särskilt många som är intresserade av att veta exakt vad som saknas, så det är nog onödigt mycket besvär att ta reda på exakt vilka eller hur många rutor som saknas.

Ett annat problem är fortsättningsserien I TL 816-A. Ska man här räkna ut hur många rutor som saknas i varje del? Det verkar mycket jobbigt, så jag tycker att vi struntar i det. Jag får det till att originalet är 3+5+5+4+4+2+4+5+4+5+3+4+4+5+5+5+4+4+3+5+5+5+5+5+5+5+1+4+3+4+3+4+4+3+5+4+5+4+4 = 161 rutor.
― Keffy Saturday, Mar 21, 2020, 11:07:45 PM
I TL 816-A har 99 rutor i KA-versionen. Håller med om att det nog är begränsat intresse för exakt hur mkt som är bortklippt, men när figurer helt strykt på foten så tycker jag det är värt att notera.

Som sagt så har jag tid till överst. Jag skulle gärna lägga in utgåvor som helt saknas i Inducks (Ankeborgs samlarpocket framför allt, men även böcker som Familjen Ankas släktkrönika,Vem är vem i Ankeborg, etc), men jag har fattat det som att man inte kan göra det som vanlig dödlig användare; är det korrekt?
16  Keffy issue?c=se/DJB 1 110997
Saturday, Mar 21, 2020, 01:10:25 PM duplicate (spe) (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
The content on this and se/DJB 1 has been mixed up. While the details on both books are correct, the stories said to appear in this book is really in se/DJB 1 and vice versa
― Keffy Saturday, Mar 21, 2020, 01:11:33 PM
I ment to say se/DJB 2
― spe status changed to duplicate Wednesday, Mar 25, 2020, 01:26:14 AM
17  Keffy issue?c=se/TV 1992-04 110996
Saturday, Mar 21, 2020, 12:36:44 PM not solvable (spe) (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
the noted here is wrong - the correct is KT 1890
― Keffy Saturday, Mar 21, 2020, 12:39:38 PM
woops. my mistake. ignore this
― spe status changed to not solvable Saturday, Mar 21, 2020, 12:47:00 PM
18  Keffy issue?c=se/NPJUL 2005 110993
Saturday, Mar 21, 2020, 11:22:39 AM solved by MJe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Oops, I accidentally added the wrong cover. This is for Nalle Puh julalbum 2006, which currently is missing on INDUCKS. Will anyone who is able, please remove the picture
― Keffy Sunday, Mar 22, 2020, 04:57:30 PM
fixed now
19  Keffy publication?c=se/SVART 110870
Thursday, Mar 19, 2020, 02:34:48 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,MJe
Category Seriemagasiner
― spe Thursday, Mar 19, 2020, 10:47:09 PM
Who created this category? It's not correct Swedish, and the person ignored (or missed) the concerns in error report #1223375186 (see comment dated Mar 3, 2007, 10:52:10 AM).
― Keffy Thursday, Mar 19, 2020, 11:11:59 PM
I have no idea. I don’t know how the comunication between the maintainers of INDUCKS works, I just assumed that since it has been added it is supposed to be used..
― mje Friday, Mar 20, 2020, 11:21:12 AM
I may have created it. Please correct the spelling.
20  Keffy issue?c=se/HOF 20 110864
Thursday, Mar 19, 2020, 01:39:22 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
[names:Wyatt Earp(Wyatt Earp)]
[names: Lunkentuss Lömskelin(Copperhead McViper)]
[names: kung Bullipumpa(King of Rippan Taro)]
[names: -(Katie Mallard)]
[names:Sir Francis Drake(Sir Francis Drake)]
[names:Andersson(Edgerton from W OS 178-02)]
[names:Johansson(James from W OS 178-02)]
[names:Della Anka(Della Duck)] (in D 93288)
[names:Dumbella ”Della” Anka(Della Duck)] (in D 11221)
[names:Elias Anka(Humperdink Duck)] (inD 93227)
[names:Elias ”Farfar” Anka(Humperdink Duck)] (in D 11221)
[names: Jakob von Anka(Jake McDuck)]
[names:Lucinda Lom(Lulubelle Loon)]
[names:styrman Malkolm Anka(Malcolm McDuck)]
[names:Molly Vigg(Molly Mallard)]
[names:jungman Carlo Anka(Pintail Duck)]
[names:Jonas von Anka(Quagmire McDuck)]
[names:Havbard von Anka(Seafoam McDuck)
[names:Sir Smocko Anka(Sir Eider McDuck)
[names:Sir Tjocko Anka(Sir Roast McDuck)
[names:Sir Stuffo Anka(Sir Stuft McDuck)
[names:Sir Sanko Anka(Sir Swamphole McDuck)
[names:Snorke Anka(Whitewater Duck)]
― spe Thursday, Mar 19, 2020, 10:32:58 PM
Sir Francis Drake är med i två serier. Namnges han i båda?

Jakob von Anka är med i två serier och ett släktträd.

Resten inlagt.
― Keffy Thursday, Mar 19, 2020, 11:20:04 PM
Drake nämns vid namn i båda serierna, Jakob bara i släktträdet (han är namnlös även i det engelsspråkiga originalet i de andra serierna)

Vad är det som avgör när ett namn betraktas som ”most common”, ”occasional” eller ”alternative and old”? Samtiga figurer som syns i DRs släktträd bör kunna sägas ha detta namn som ”most common”, inte bara ”occasional”. Det gäller även t.ex. Oppfinnar-Knutte
21  Keffy issue?c=se/CBSV  6 110811
Wednesday, Mar 18, 2020, 11:42:05 PM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
[names:Vikunjajägaren(Vicuna hunter)]
[names:invånare i Avskyvärld(Awfultonians)]
― spe status changed to solved Thursday, Mar 19, 2020, 09:36:05 AM
Jag anser inte att "invånare i Avskyvärld" är ett namn. Jag anger att de saknar namn istället.
― Keffy Thursday, Mar 19, 2020, 11:35:55 AM
oki! vad är det som anger vad som är ett namn och vad som inte är det?
22  Keffy issue?c=se/CBSV  4 110809
Wednesday, Mar 18, 2020, 11:25:24 PM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
[names:Professor Sprutt(Professor Mollicule)]
[names:Professor Slibb(Professor Sleezy)]
― spe Thursday, Mar 19, 2020, 09:30:25 AM
Det står redan [names:professor Sprutt(Professor Mollicule),professor Slibb(Professor Sleezy),Bråvezzåhr Zbrutt(Professor Mollicule)]. Vad är det som behöver göras?
― Keffy Thursday, Mar 19, 2020, 11:34:28 AM
ah. det var jag som läste dåligt. ignorera mitt meddelande
― spe status changed to solved Thursday, Mar 19, 2020, 11:41:54 AM
23  Keffy story?c=W WDC 136-02 110799
Wednesday, Mar 18, 2020, 10:48:15 PM solved by LPJ (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
[names:Generallöjtnant Napoleon Hannibal(Holsworthy Hog)]
― Keffy Wednesday, Mar 18, 2020, 11:30:06 PM
my mistake. Should have posted on the page for a Swedish reprint (as Ive done now) Dismiss this.
― sma Thursday, Mar 19, 2020, 06:11:23 AM
This is for the print in CBSV 9?
― LPJ status changed to solved Thursday, Mar 19, 2020, 11:23:15 AM
24  Keffy issue?c=se/CBSV 29 110797
Wednesday, Mar 18, 2020, 10:22:58 PM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
[names:-(Dinky Woodchuck)]
[names:-(Holsworthy Hog)]
― spe Wednesday, Mar 18, 2020, 10:31:49 PM
Dinky Woodchuck isn't listed as appearing in any of the stories in this book.

Holsworthy Hog is listed as appearing in two stories in this book. Is the character unnamed in both of them?
― Keffy Wednesday, Mar 18, 2020, 11:27:02 PM
My misstake. It should have said Field Marshal Fox not Dinky Woodchuck.

Booth Fox and Hog are unnamed in both stories in CBSV 29
― spe status changed to solved Thursday, Mar 19, 2020, 09:32:35 AM
25  Keffy story?c=W US   12-03 110796
Wednesday, Mar 18, 2020, 10:11:03 PM solved by spe (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
[names:-(Joe the diner owner)]
― LPJ Thursday, Mar 19, 2020, 11:24:41 AM
Which issue?
― Keffy Thursday, Mar 19, 2020, 11:31:03 AM
oh sorry. my misstake. it refers to Swedish Carl Barks samlade verk 14 (2006)
― LPJ Thursday, Mar 19, 2020, 02:42:46 PM
Changed maintainers to SPe,KCr (previously was: HF,FGe)
― spe status changed to solved Thursday, Mar 19, 2020, 02:45:38 PM
26  uffestak main 110466
Thursday, Feb 27, 2020, 04:37:03 PM unsolved (full view, add comment) maintained by SPe,KCr
Please add the new swedish pocket series "Ankeborgs samlarpocket" to the "Pocketböcker" category of swedish publications. I will index it as soon as possible if title is added
― Keffy Monday, Mar 23, 2020, 01:27:50 AM
Ankeborgs samlarpocket is now to be found at https://inducks.org/p...c=se%2FASP

I’ve added the ones I’ve access to, feel free to add the rest, if possible


The information in the Inducks database is available under the conditions as mentioned in the Inducks licence. The pictures on this website are the property of Disney and are not part of Inducks.